Min historia när det gäller viktnedgång

När jag var yngre var jag varken smal eller överviktigt. Låg på ett BMI på 23 och var kanonnöjd. Gymnasiet i tvåan gick jag ner lite för att gå upp det jag gick ner när sommaren kom. Jag har alltid varit sån att jag går upp på sommaren och ner på vintern. I alla fall så länge som jag minns. 

I trean blev jag tillsammans med min nuvarande man och jag övertog hans matvanor då jag tillbringade mycket tid hemma i hans lilla etta. Jag tog även studenten, tog körkort och köpte bil. Min vardagsmotion försvann. Vikten började sakta men säkert smyga sig uppåt.

Graviditeten med vår första dotter tog inte slut som en normal graviditet gör. Mitt vatten gick i vecka 27 och jag blev sängliggandes med strikt sängläge och två veckor senare föddes lilla Nora. Det blev två månader på sjukhus och maten var ju inte det första man tänkte på. Pressbyrån låg farligt nära och fick minst ett besök om dagen och det var ju inte frukt och tidningar jag köpte utan istället glass, godis och dricka. Sen att man var så enormt sötsugen hela tiden och hungrig. Det gjorde ju sitt till också. Detta var jag ju pga amningen.

När jag ville gå ner det jag gått upp under amingen efter Nora valde jag att testa Herbalife. Det var bra, det var gott men jag höll mig inte till det jag fick och inte fick äta så det funkade inte. 

När jag väntade Nikki fick jag gå hos överviktsenheten för lite tips och råd. Jag fick väldigt bra tips som jag har kvar i bakhuvudet. Dock var jag inte mogen för detta riktigt och jag var dessutom gravid och vågade inte ta till mig det då man hela tiden blir matad med att man inte får banta när man är gravid. Tyvärr var överviktsenheten tvugnen att lägga ner efter halva min graviditet pga ekonomiska skäl. Kommunen ville lägga pengar på annat istället. Synd det tycker jag då varje program var tre år och hade hjälpt många till ett friskare liv som sluppit jobbiga operationer.

Men på nåt sätt satte sig detta i bakhuvudet på mig och när Nikki föddes så tog jag tag i vikten. Gick ner 8 kg men så gifte jag mig och efter bröllopet släppte allt och jag gick upp 5 kg. Förra året var jag trött på det igen och lyckades gå ner 10 kg enbart med bra kost o bra träning. Men så var det 50-års firande, estlandsweekend, jag började jobba natt och det var midsommar. Efter det var det svårt att ta sig tillbaka. 

Hela hösten har kantats av att jag ska ta tag i min vikt igen men inte nu. Jag gör det på måndag och så ska jag bara äta detta o detta o detta innan. Detta har lett till att jag gick upp mina 10 kg jag gick ner. Jag är vansinnig på mig själv för detta!

Så hur ska jag lyckas denna gången?
Jag ska vara benhård
Jag har bett älsklingen vara mitt samvete
Jag ska försöka hålla vardagen så normal som möjligt
Jag ska ventilera mig här på bloggen
Jag har köpt en anteckningsbok jag ska fylla i varje vecka
Jag har Fia till stöttepelare då vi går igenom samma sak samtidigt denna gången
Jag ska läsa på mer om olika saker
Jag ska stanna upp och se tillbaka
Jag ska slänga kläder som blir förstora
Jag ska njuta av tillvaron
Jag ska se detta som en livstilsförändring och inte som bantning
Jag ska inte låta någon trycka ner mig




Här är em bild på mig 2004. Där var jag fortfarande smal. Det är jag som är i mitten...

Kommentarer
Postat av: Trillingnöten

Tack för att du delade med dig! Vikt är så svårt och en svacka i livet kan leda till så mycket. Nu är det bara uppåt som gäller!

2012-01-05 @ 05:40:15
URL: http://trillislifeinprogress.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0